Lungekor

Korsang for borgere med KOL eller anden lungesygdom fortsætter i sæson 23/24

Jammerbugt Kulturskole og Sundhedsafdelingen i Jammerbugt Kommune fortsætter samarbejdet om det succesfulde Lungekor, der blev startet i 2017. Jammerbugt kommune tilbyder således, som en fast del af Kulturskolens tilbud, korsang for borgere med en lungelidelse. ”I Lungekoret kan man, i trygge rammer og sammen med ligesindede, dyrke sangglæden. Initiativer fra andre kommuner viser, at korsang kan give mennesker med en lungesygdom bedre kontrol over deres vejrtrækning. Det kan bruges til at tackle hverdagen. Derfor er vi meget glade for, at det succesfulde kor fortsætter”, fortæller kulturskoleleder Henrik Hammer.

Sang er godt

Violeta Cmiljanic, der er sygeplejerske ved Sundhedsafdelingen har gode erfaringer med Lungekoret: ”Jeg har oplevet, at de borgere som sang blev i rigtig godt humør - og erfaringer med sang for mennesker med KOL viser, at det giver øget velvære og styrker vejrtrækningen”. Sygeplejersken bakkes op af Lungekorets medlemmer, der alle har presset på for at få en fortsættelse af tilbuddet. ”Tilbagemeldingerne fra deltagerne har været, at de bliver glade af at synge og alle kan synge med. Det er gået helt fantastisk med KOL rehabilitering og korsang”, fortæller Violeta Cmiljanic. Koret giver også mulighed for, at lungesyge kan være sammen med andre i samme situation som dem selv, få rørt sig og skabt et netværk.

Og så er det gratis

Lungekoret er et gratis tilbud for alle kommunes borgere med KOL eller en anden lungesygdom. Borgerne behøver ikke at have sunget tidligere – det vigtigste er, at lysten til at synge, være sammen med andre og have det sjovt er til stede. Udover at synge laver sangerne vejrtrækningsøvelser, stemmeøvelser og kropsøvelser. Koret ledes af sanger og musikpædagog Annemarie Jensen, der har stor erfaring med korundervisning på alle niveauer. Annemarie er til daglig lærer i Jammerbugt Kulturskole, men er pt. på barsel. Koret ledes således i indeværende sæson af Kulturskolens sangunderviser Frederikke Vrå Østergaard, der også tidligere har vikarieret for Annemarie.

Hvor og hvornår (Opstart i uge 35 og uge 2)

Koret (med pt. 22 medlemmer) synger hver tirsdag kl. 10:00 - 11:30 (inkl. kaffepause). 15 gange før jul og 15 gange efter jul. Det foregår på Birkelse Plejecenter, Birkevangen 2, 9440 Aabybro.

Tilmelding til koret kan ske via Jammerbugt Kulturskoles hjemmeside eller ved telefonisk henvendelse til kulturskolen (7257 8240). Kontoret har åbent man-torsdag kl. 9-12.
Man er også velkommen til at komme forbi til en prøvetime inden tilmelding.